In België is iedereen verplicht eerste hulp te verlenen aan een persoon in nood. Wanneer je zelf geen gevaar loopt, ben je verplicht de hulp te bieden die je kent en kunt geven.

Het toedienen van medicijnen valt niet onder eerste hulp. Dat is voorbehouden aan artsen, apothekers en andere medische beroepen.  Andere personen die medicijnen aan derden geven, zijn wettelijk strafbaar.   Vandaar dat leerkrachten niet zomaar medicatie die thuis is opgestart (bv. antibiotica), kunnen toedienen aan uw kind.

Toch kan het in uitzonderlijke gevallen  voorkomen dat uw kind tijdens de schooluren medicatie op doktersvoorschrift moet nemen. Wanneer dit zich voordoet, dienen - op vraag van de coördinerende preventiedienst van KOBArT - onderstaande aanvraagformulieren (voor de ouders én voor de huisarts) ingevuld en ondertekend in het bezit van de school te zijn.  Pas dan zal door de leerkracht medicatie worden toegediend.

formulieren downloaden :

aanvraagformulier ouders (hoort bij het formulier voor de arts : beide documenten invullen)

aanvraagformulier arts (hoort bij het formulier voor de ouders : beide documenten invullen)